A. Organizace života školy, vytváření předpokladů pro uplatňování zdravého životního stylu, optimalizace sociálně psychologického klimatu školy a minimalizace vlivů, které by mohly ohrozit zdraví žáků i učitelů, výchovných pracovníků.
Soustavné sledování vývojových a individuálních potřeb žáků, odhalování poruch vývoje a poskytování rychlé a účinné intervence při výskytu problémů:
- sledování žáků, chování žáků a jejich možných potřeb všemi vyučujícími, především třídními učiteli
- individuální pohovory třídních učitelů se studenty
- diskuze nad možnými poruchami chování a problémy žáků na oficiálních poradách pedagogů i při neformálních besedách
Důsledné plnění úkolů školního poradenství, realizované především pedagogem či psychologem, k němuž mají žáci důvěru
- žáci mají možnost diskutovat s výchovným poradcem buď osobně, nebo pomocí „linky důvěry“ - anonymní e-mailová korespondence
- při komplikovanějších problémech, které překračují možnosti výchovného poradce, je kontaktována Pedagogicko psychologická poradna Pelhřimov nebo kliničtí psychologové
Úprava školního řádu, organizačního řádu a veškeré činnosti školy ve shodě s ochranou zdraví žáků a ochranou vůči zneužívání návykových látek a vlivům jiných sociálně patologických jevů.
- školní řád a rozvrh tříd je koncipován tak, aby v co nejširší míře zajišťoval ochranu vůči všem škodlivým jevům
- dozory o přestávkách
- dozory při akcích pořádaných školou
Optimalizace vztahů mezi žáky a učiteli.
- velikost školy - 300 - 350 žáků umožňuje velmi osobní přístup učitelů k žákům, všichni se navzájem znají
- převládá pocit vzájemné důvěry
Zvýšená péče žákům hendikepovaným, žákům se zdravotními a sociálními riziky a aktuálními problémy
- škola se snaží mapovat všechny možné problémy, které by vznikly u žáků s uvedenými riziky. V současné době je na škole několik studentů se specifickými poruchami učení. Těmto žákům je věnována zvýšená pozornost, a to především v oblasti ověřování vědomostí a znalostí.
Koordinace činnosti pedagogů při realizaci Minimálního preventivního programu
- seznámení s minimálním preventivním programem na poradě pedagogického sboru a jeho začlenění do osnov všeobecně vzdělávacích předmětů (ZSV, On, Bi, Tv)
Zajištění dostatečného množství volnočasových aktivit
- využití tělocvičny od 7.00 do 17.00 hodin pro žáky školy při sportovních aktivitách v rámci AŠSK (neformální skupiny studentů)
- využití počítačových místností s připojením na internet 7.00 - 16.30 hodin
- využití studovny 7.00 - 16.30 hodin
- možnost využít všechny pomůcky, učebnice a knihy ve škole, učebna Hv a Vv
- program GLOBE
- kroužek stolního tenisu
- další aktivity na základě každoroční nabídky (kroužky ze všech všeobecně vzdělávacích předmětů, kroužek ruského jazyka, latiny)
B. Do vzdělání žáků důsledně začleňovat problematiku etické a právní výchovy, zdravého životního stylu ve shodě s obsahem vymezeným Standardem základního vzdělávání a Standardem vzdělávání na čtyřletém gymnáziu a schválenými vzdělávacími programy
Důsledné realizování vzdělávání v celé šíři vzdělávací oblasti „Zdravý životní styl“
Využívání pro vzdělávání žáků v dané oblasti ověřených efektivních metod (peer programy, aktivní sociální učení, ….)
Vytváření podmínek pro příznivé pracovní klima a zdravý pracovní režim žáků i učitelů ve všech částech vzdělávacího procesu (povinných i zájmových formách)
- aplikace vhodné a dostupné formy propagace zdraví a zdravého životního stylu ve vzdělávání a režimu žáků - programy v rámci ZSV - projekt Občan, v rámci kroužku GLOBE - Modré z nebe,…., v rámci projektu SLAM - Dům budoucnosti (mezilidské vztahy, používání ekologických materiálů, zpracování odpadu, ...)
- přípravný týden pro první ročníky - zdravý způsob života, ochrana proti sociálně patologickým jevům
- sportovně turistický pobyt v přírodě pro třetí ročník osmiletého cyklu - zdravý způsob života
- sportovně turistické kurzy pro předposlední ročníky studia (pobyt v přírodě, vodácký kurz, sportovní aktivity)
- LVVZ - sekunda, kvinta, 1.A
C. Do vzdělávání všech učitelů a jejich doškolování důsledně zařazovat problematiku etické a právní výchovy, zdravého životního stylu a prevence zneužívání návykových látek i dalších sociálně patologických jevů
- školení metodika preventivních aktivit - akce pořádané PC Jihlava, PPP Pelhřimov
- školení zástupce ředitele na akcích pořádaných PPP Pelhřimov - SPU, šikana, drogová závislost
- školení učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů
- informování všech pracovníků školy o začlenění programů škol do preventivních programů obcí (mimoškolní aktivity pro veřejnost - školní tělocvična je k dispozici i zájemcům z mimoškolní oblasti - sportovní aktivity žactva a dorostu
- předávání nezbytných informací z dané vzdělávací oblasti a preventivních činností se žáky všem ostatním učitelům (pedagogické rady, neformální setkání, školení učitelů)
D. Do spolupráce s rodiči žáků, obcemi a jinými partnery školy cíleně začleňovat problematiku zdravého životního stylu a ochrany žáků, včetně prevence zneužívání návykových látek a dalších sociálně patologických jevů.
- Informování rodičů žáků na pravidelných rodičovských sdruženích, individuálních rozhovorech s rodiči při řešení aktuální situace
- Informování Poradního sboru Nadačního fondu Gymnázia dr. A. Hrdličky Humpolec
- Spolupráce s odborníky na řešení aktuálních problémů (PPP Pelhřimov, kliničtí psychologové)
E. Uplatňování přiměřených represivních nástrojů. Represivní nástroje musí být zaměřeny na ty, kteří podceňují výchovu postojů proti drogám, eventuelně i tolerují zneužívání u dětí a mládeže, usnadňují liknavostí dostupnost drogy, znevažují účinky drog včetně alkoholu a nikotinu na dospělý organismus; důsledně postihovat i ostatní projevy sociálně patologického chování.
- důsledná kontrola dodržování zákona č. 37/1998 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomániemi ve znění pozdějších úprav, včetně plnění oznamovací povinnosti a seznamování s ním v rámci společenskovědní vzdělávací oblasti etické a právní výchovy
- důsledné potírání kuřáctví, požívání alkoholu a dalších návykových látek
- opatření proti dostupnosti těchto látek ve škole a jejím okolí - zakotveno ve školním řádu
- spolupráce s odděleními sociální prevence, sociálních odborů a obcí, oddělením péče
o dítě, kurátory pro mládež, policií apod.
3. září 2012
Mgr. Hana Havelková
ředitelka školy